loading...

پست های رنگارنگ، خبرهای مختلف از سرتاسر دنیا!

بازدید : 32
شنبه 21 بهمن 1402 زمان : 17:35



دوده یکی از مشکلات رایج در ساختمان ها و منازل است که علاوه بر زشت شدن ظاهر دیوارها و سقف ها، می تواند به سلامتی افراد زیان برساند. دوده حاصل از احتراق ناقص مواد آلی است که به صورت یک پودر سیاه رنگ بر روی سطوح مختلف چسبیده و باعث آلودگی هوا می شود. دوده ممکن است بر اثر آتش سوزی، استفاده از شوفاژ، شمع، سیگار و یا نقص در سیستم تهویه ایجاد شود. برای پاک کردن دوده از روی دیوارها و سقف ها، باید از روش های مناسب و مواد مخصوص استفاده کرد. در این مقاله به بررسی چند راهکار ساده و کارآمد برای تمیز کردن دوده خواهیم پرداخت.



راهکار اول: استفاده از اسفنج مخصوص دوده

یکی از راه های ساده و موثر برای پاک کردن دوده از روی دیوارها و سقف ها، استفاده از اسفنج مخصوص دوده است. این اسفنج که به رنگ سفید یا صورتی در بازار موجود است، دارای خواص جاذبه بالایی است و می تواند دوده را از روی سطوح بکشد. برای استفاده از این اسفنج، کافی است آن را خیس کرده و فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس با حرکات ملایم و دایره ای، اسفنج را روی دوده حرکت دهید. می توانید از اسفنج های کوچکتر برای رسیدن به نقاط دشوار استفاده کنید. اگر اسفنج کثیف شد، آن را برش دهید یا با آب تمیز کنید. این روش برای پاک کردن دوده از روی سطوح صاف و نقاشی شده مناسب است.



راهکار دوم: استفاده از تری سدیم فسفات (TSP)

تری سدیم فسفات یا TSP یک ماده شیمیایی قوی است که می تواند دوده و چربی را از روی سطوح بردارد. این ماده در فروشگاه های ساختمانی و نظافتی به صورت پودر یا مایع در دسترس است. برای استفاده از این ماده، باید یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در چهار لیتر آب ولرم حل کنید. سپس یک اسفنج تمیز را در محلول آغشته کرده و دوده را از روی دیوارها و سقف ها بشویید. بعد از آن با یک اسفنج تمیز و مرطوب، محلول را از روی سطح پاک کنید. در نهایت با یک پارچه خشک، آب را از روی سطح بگیرید. این روش برای پاک کردن دوده از روی سطوح نقاشی شده یا کاغذ دیواری مناسب است. اما باید دقت کرد که TSP یک ماده خورنده است و می تواند به پوست و چشم ها آسیب برساند. بنابراین باید هنگام استفاده از آن، از دستکش، عینک و ماسک محافظ استفاده کرد.



راهکار سوم: استفاده از مایع ظرفشویی ضد چربی

یکی دیگر از راه های ساده و ارزان برای پاک کردن دوده از روی دیوارها و سقف ها، استفاده از مایع ظرفشویی ضد چربی است. این مایع که در هر خانه ای موجود است، می تواند دوده و چربی را از روی سطوح بردارد. برای استفاده از این مایع، باید یک قاشق غذاخوری از آن را در دو لیتر آب ولرم حل کنید. سپس یک اسفنج تمیز را در محلول آغشته کرده و دوده را از روی دیوارها و سقف ها بشویید. بعد از آن با یک اسفنج تمیز و مرطوب، محلول را از روی سطح پاک کنید. در نهایت با یک پارچه خشک، آب را از روی سطح بگیرید. این روش برای پاک کردن دوده از روی سطوح نقاشی شده یا کاغذ دیواری مناسب است. اما باید دقت کرد که مایع ظرفشویی ممکن است رنگ سطوح را تغییر دهد. بنابراین قبل از استفاده از روی سطح، ابتدا در یک نقطه کوچک آزمایش کنید.



راهکار چهارم: استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یک ماده طبیعی و ارزان است که می تواند دوده را از روی سطوح بردارد. سرکه سفید دارای خواص اسیدی است که می تواند دوده را تجزیه کند. برای استفاده از سرکه سفید، باید یک قسمت سرکه را با دو قسمت آب مخلوط کنید. سپس یک اسفنج تمیز را در محلول آغشته کرده و دوده را از روی دیوارها و سقف ها بشویید. بعد از آن با یک اسفنج تمیز و مرطوب، محلول را از روی سطح پاک کنید. در نهایت با یک پارچه خشک، آب را از روی سطح بگیرید. این روش برای پاک کردن دوده از روی سطوح نقاشی شده یا کاغذ دیواری مناسب است. اما باید دقت کرد که سرکه سفید ممکن است رنگ سطوح را تغییر دهد. بنابراین قبل از استفاده از روی سطح، ابتدا در یک نقطه کوچک آزمایش کنید.



راهکار پنجم: استفاده از محلول آب اکسیژنه و بیکینگ سودا

آب اکسیژنه و بیکینگ سودا دو ماده قوی و مفید هستند که می توانند دوده را از روی سطوح بردارند. آب اکسیژنه دارای خواص اکسیدانی است که می تواند دوده را سفید کند. بیکینگ سودا دارای خواص جاذبه و پاک کننده است که می تواند دوده را از روی سطوح بکشد. برای استفاده از این محلول، باید یک قاشق غذاخوری بیکینگ سودا را در یک لیوان آب اکسیژنه حل کنید. سپس یک اسفنج تمیز را در محلول آغشته کرده و دوده را از روی دیوارها و سقف ها بشویید. بعد از آن با یک اسفنج تمیز و مرطوب، محلول را از روی سطح پاک کنید. در نهایت با یک پارچه خشک، آب را از روی سطح بگیرید. این روش برای پاک کردن دوده از روی سطوح نقاشی شده یا کاغذ دیواری مناسب است. اما باید دقت کرد که آب اکسیژنه و بیکینگ سودا ممکن است رنگ سطوح را تغییر دهند. بنابراین قبل از استفاده از روی سطح، ابتدا در یک نقطه کوچک آزمایش کنید.

راهکار ششم: دوده زدایی از نمای ساختمان

اگر نمای ساختمان زیر دوده های بیشمار شهر مدفون شده باشد و رنگ و روی خود را باخته باشد،تاثیر بدی در زیبایی ان ساختمان خواهد گذاشت.تمیز کردن نمای ساختمان برای افراد ان ساختمان خیلی راحت نیست و با استفاده از نردبان شاید بخش خیلی کمی از ان تمیز شود و کار با داربست نیز برای افراد معمولی بسیار سخت و چالش برانگیز است و نیاز به تخصص دارد. برای زدودن دوده از نمای ساختمان می توانید از خدمات نماشویی برج و یا ساختمان استفاده کنید.



نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی چند راهکار ساده و کارآمد برای پاک کردن دوده از روی دیوارها و سقف ها پرداختیم. این راهکار ها شامل استفاده از اسفنج مخصوص دوده، تری سدیم فسفات، مایع ظرفشویی ضد چربی، سرکه سفید و محلول آب اکسیژنه و بیکینگ سودا هستند. هر کدام از این راهکار ها دارای مزایا و معایب خود هستند و باید با توجه به نوع سطح و میزان دوده انتخاب شوند. همچنین باید هنگام استفاده از این راهکار ها، احتیاط های لازم را رعایت کرد و از مواد محافظ استفاده کرد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 81
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 296
  • بازدید سال : 1818
  • بازدید کلی : 2123
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی